Zakres projektu

W ramach projektu „Budowa i wyposażenie kolejowego terminala intermodalnego na stacji Poznań-Franowo - Etap 1A” powstaną:

  • plac składowy o powierzchni około 20 tys. m2,
  • układ torowy o łącznej długości 1570 m.b. z  dwoma torami za- i wyładunkowymi.

Zbudowane zostaną również m.in.: droga dojazdowa, infrastruktura energetyczna, telekomunikacyjna, wodnokanalizacyjna oraz stanowisko do tankowania samojezdnych urządzeń przeładunkowych. W ramach projektu zostaną zakupione dwa urządzenia przeładunkowe.

Generalnym wykonawcą prac budowlanych i wyposażenia kolejowego w trybie przetargu wybrano firmę SKANSA.

Terminal będzie przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym. Otwarcie  terminala przewidziane jest na koniec roku 2013. W założeniu już w 2014 roku terminal będzie mógł obsługiwać przeładunki na poziomie 11 tys. TEU (jednostek pojemności równoważnych objętości kontenera o długości 20 stóp), a docelowo 79 tys. TEU.

Inwestycję zlokalizowano na największej stacji towarowej w regionie Wielkopolski, która stanowi bardzo istotny punkt dla transportu towarowego zarówno o zasięgu ogólnokrajowym, jak  i międzynarodowym. Znajduje się na linii nr 352 Swarzędz – Poznań Starołęka, będącej fragmentem ciągu komunikacyjnego E 20, łączącego Berlin z Moskwą.

Przez stację przejeżdżają pociągi towarowe z Europy Zachodniej do centrum Polski i dalej na wschód. Linia, przy której powstanie terminal, posiada też liczne połączenia z krajowymi liniami, m.in. w kierunku Warszawy, Kluczborka, Wrocławia, Zielonej Góry, Szczecina czy Bydgoszczy. Poznań Franowo znajduje się na obrzeżach Poznania, niedaleko węzła drogowego Krzesiny, przy autostradzie A2, łączącej Berlin przez Warszawę docelowo z naszymi wschodnimi sąsiadami.